2008-10-09

Gud vs Mammon

Skrev precis livets inlägg om Gud och Mammon. Men det fanns nog en tanke med att det försvann. Så som en liten sammanfattning och tankeställare på kvällskvisten ger jag er nu min dag.

Idag var jag och Lalantha på IKEA, köphysterins katedral och mittpunkt. Vi sprang runt och letade efter "bra-att-ha-saker" såsom galgar, vattenkaraffer och tandkräm. När vi inte lyckades hitta det vi sökte efter frågade vi någon av alla informatörer som fanns tillgängliga lite överallt och de hjälpte oss vidare till fortsatt konsumtion. Efter avslutat förvärv var vi både trötta och hungriga och med en tomhetskänsla inombords satte vi oss på IKEAbussen hem och funderade på vad vi egentligen hade köpt.





Idag var jag och Lalantha även i Filadelfiakyrkan, på LP-stiftelsens torsdagsträff. Där fick vi sitta ner i en varm glädjegemenskap och dela bön, vittnesbörd och läsarsånger. Vi fick höra människor berätta om liv i misär och missbruk, om hur de sökte hjälp utan att finna något hopp, men till slut genom utsträckta händer fann Jesus. Efter avslutat möte blev vi bjudna på kaffe och smörgås och minst två människor gav mig förbön innan vi förundrade och stärkta ända in i hjärtat satte oss på tuben hem och gladdes över det vi hade fått ta del av.

En kväll och två så sanslöst olika upplevelser. Men två saker satte sig djupt i hjärtat:
1) Skillnaden mellan konsumtionsglädjens korta, ångestladdade rus och den sanna glädjen i Gud och i de människor han förvandlar.
2) Vi kristna kan lära oss av IKEA. Även om vi inte har piffiga pikétröjor och står leende bakom varje Billybokhylla, kan vi ikläda oss Kristus och finnas där för människorna, i knarkarkvarter och flyktingförläggningar. Vi måste vara tydliga med vårt budskap om kärlek och hopp och finnas tillgängliga för dem som behöver oss.

Jag hoppas att den här kvällen gav mig mer en ett blogginlägg. Jag vill att den här kvällen ger mig mer. AMEN

2 kommentarer:

Anonym sa...

känner igen den där tomhetskänslan. drabbas också lätt av trötthet och modlöshet när jag bevistar IKEA eller affärer ö.h.t.

(och jag tycker det blev ett inlägg om Gud vs mammon ändå :D)

Anonym sa...

bra skrivet malin!