2008-11-03

72 kjolar

Min farmor har 72 kjolar. Jag har själv sorterat, räknat och hängt dem i färgordning, en helg i min farmors stora garderob. En garderob med farfars hemmasnickrade hyllar och krokustapeter från 50-talet.

-Ja, det var ju ett tag sen jag rensade, men man vet aldrig när det kan bli modernt igen.
-Nej men titta Malin så flott den var, den kan vi piffa till.
-Jamen titta här vad jag fyndade på second-shop!

Tydligt vem jag brås på! Farmor är kvinnan i mitt liv allagånger. Har blivit gödd med kärlek, svampstuvning, hembakad sockerkaka och vackra vackra Hälsingland. Och 3 stickade västar, några t-shirts och strumpbyxor från 1964. Bra/Tråkigt nog var Erikshjälpen och Röda Korset stängda, men farmors hus är en skattkammare av rang och det var en fest att gå igenom lådor och skåp.

Besökte även Farfars grav och jag blev än en gång så fylld av tacksamhet för min fantastiska farmor som still goes hyfsat strong, men även av sorg för min morfar & mormor och farfar som jag aldrig ens fick lära känna. Dessa tre livsöden, så nära sammanlänkade med mitt eget. Tre människor som jag har lärt känna genom svart-vita fotografier, glada leenden och spännande historier. Det ska bli en sån glädje att möta dem en gång, att lyssna på morfars rövarhistorier och farfars dragspel. Att smaka mormors kakor och få träffa alla morfars syskon, mina extra morfädrar och mormödrar som har dött ifrån mig en efter en. Himlen känns inte så läskig ändå, när allt kommer omkring. Bara som en enda stor kärleksfest!

Och tänk att min farmor har 72 kjolar, hon är i sanning helt makalös!

2 kommentarer:

Anonym sa...

haha ja du malin rakt nedstigande från farmor pappa sen till dej... det där med att slänga saker är verkligen inte eran grej ;))

Puss*

annacarin sa...

hur många kjolar har du? om du inkluderar dem i en låda under sängen som du "ska göra nåt åt" och de som finns hemma i nässjö... :) puss