2009-05-20

Upp till kamp!

Det är faktiskt inte okej att representera ett politiskt parti under en EU-valsdebatt, iklädd en magkort tröja som blottar en tydlig bit mage. Och att sitta och fnissa, viska och le retfullt när ens motdebattanter anför sina politiska åsikter. Jag vet inte, men jag blev faktiskt riktigt besviken på den nivå vissa av partirepresentanterna visade vid Utrikespolitiska Föreningens EU-valsdebatt. KD:s Ella Bohlin skötte sig dock bra, lite torr men bra och riktigt vettiga åsikter om miljö, politik och människohandel. Hade bara varit fint om KD inte varit så himla höger! Likaså var Vänsterns representant Jens Holm skarp och genomtänkt i sina inlägg, dock satt jag konstant och störde mig på hans krage som bara var instoppad på ena sidan. Men mänskliga rättigheter, miljö och större insyn och bättre fördelning av EU:s budget gör att jag förlåter honom flera gånger om för denna miss!

Folkpartiets Fredrik Malm får den största bakläxan och även Sossarnas Ardalan Shekarabi var ganska så värdelös. Ignoranta, dissiga, otrevliga och hetsiga beiga män. Nej ingen bra kombo alls och folkpartiet borde verkligen skämmas för sin politik, då deras valarbetare meddelade mig att "miljön är inte en särskilt viktigt fråga för oss". QUE!? Sacramento Idioto! Moderaternas representant Anna-Maria Corazza Bildt var totalt obegriplig förutom att hon tjatade om att Moderaterna "är frihetspartiet" och hyllade det förträffliga EU. Miljöpartiet ligger mig som alltid varmt om hjärtat trots Zaida Cataláns brutala klädmiss och Junilistans Nils Lundgren var ett festligt inslag. Piratpartiets Christian Engström gjorde ett väldigt kompetent intryck och det finns mycket logik i deras politik. Centerns Lena Ek var lite småtrist och obegriplig men ganska käck i en centergrön scarf. Både Centern och Socialdemokraterna har dock tappat mycket förtroende hos mig på grund av den senaste tidens ideologivändningar och hyckleri (kärnkraften och Ipred). Sötast var absolut FI:s representant Kirsti Kolthoff som dagen till ära matchat sin outfit i FI:s ceriserosa nyans. Fin tant som jag blev så betagen i så jag lovade att lägga ut FI:s valsedlar i Nässjö om jag har möjlighet.

Det är hyfsat dött lopp mellan Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Kristdemokraterna för mig. Någon som vill försöka övertyga?

2 kommentarer:

Anonym sa...

rösta grönt!! miljöfrågan är den absolut viktigaste, speciellt på eu-nivå där det kan fattas överstatliga beslut som gör skillnad för vår planet. miljöområdet borde vara eu:s prio 1. jag var faktiskt också lite inne på kd, ella verkar bra och jag gillar att de vill ta hårdare tag mot trafficking och alkohol införelsekvoterna, men grejen är att de kommer sitta i samma partigrupp som högerextrema europeer. bättre att rösta grönt alltså! kryssa gärna kristin lilieqvist (9:onde namnet) hon är min klasskompis, engagerad och duktig! kram malina

experttipsar'n sa...

rösta inte alls, så tar du inte del i uppbyggandet av Fort Europa (eller babels torn, w/e).