2009-03-26

I en säng vid ett fönster

Min säng står så perfekt inklämd mellan två väggar, precis nedanför fönstret. Jag kan sitta vid båda ändarna, luta mig mot väggen och antingen titta mot Immanuelskyrkan eller Spårvagnshallarna. Varje morgon när jag vaknar ser jag direkt vad det är för väder genom mitt stora vackra fönster med handblåsta rutor och på fönsterkarmen följer jag mina påskliljors liv från lök till blomma. I högra hörnet står min älskade jordglob och sprider sitt lugna ljus när kvällarna blir mörka. Jag brukar ligga och titta på den, drömma mig bort till varmare breddgrader, färger och dofter. I vänstra hörnet huserar min "jag kan inte leva utan er"-boksamling. Min bibel, Lonley Planet "India", Erlend Loes "Maria & José", två trasiga vackra böcker från farmor och stugan, Paulo Coelhos "Vid floden Piedra", Niklas Piensohos "En för alla - Alla för en" och Wilfrid Stinissens andaktsbok . Mina två turkosa ljuslyktor och en fin plåtburk trängs med några halvdöda orkidéer från Hötorget som jag vårdar som mina barn. Eftersom jag älskar ljuset är gardiner bannlysta. I fönstret hänger istället två gamla ljuslyktor från Indiska, en barnmobil med elefanter och en bjällra med fåglar från Indien.

2 kommentarer:

annacarin sa...

vid floden piedra...visst är den fantastisk? har vi pratat om det här? tror minsann att vi ska göra det.

Anonym sa...

Jag gillar dina filosofiska vyer. Haha.
Jag önska jag kunde säga något sånt och mena att jag älskar mina böcker.. en dag, en vacker dag...puh.